ورزش‌های رزمی امروزه بین جوانان محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. در واقع جوانان برای این که بدن خوش‌فرم و سالمی داشته باشند و مهارت‌های خود در زمینه مبارزه را بیشتر کنند به سمت این ورزش‌ها می‌روند. یکی از پرطرف‌دارترین ورزش‌های رزمی که به نسبت بقیه ورزش‌ها جدیدتر بوده قوانین خاصی نیز دارد ورزش ام ام ای می‌باشد.

ام ام ای یک ورزش ترکیبی است که به آن هنرهای ترکیبی نیز می‌گویند. در این ورزش از ترفندها و تکنیک‌های مختلفی از دیگر ورزش‌ها استفاده می‌کنند. جوجیتسو یکی از ورزش‌هایی است که در ام ام ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای آشنایی بیشتر با کاربردهای جوجیتسو در ام ام ای می‌توانید این مقاله مفید را مطالعه کنید.

کاربرد جوجیتسو در ام ام ای

ام ام ای چه ورزشی است؟

بگذارید قبل از هر چیزی بیشتر با ام ام ای آشنا شویم. MMA یا همان Mixed Material Arts یک ورزش ترکیبی است که با استفاده از بوکس، کیک‌بوکسینگ، تکواندو، جودو و… به‌دست‌آمده است. در واقع تکنیک‌های مختلفی در این ورزش وجود دارد که موجب شده جذابیت آن برای تماشاچیان بسیار بالا باشد.

همانند فیلم‌های هالیوودی این ورزش اصلاً وحشیانه و بدون قانون نبوده و برندگان آن با استفاده از پول شرط‌بندی پاداش داده نمی‌شوند. ام ام ای یک ورزش قانونمند است که زیر نظر UFC اداره شده و پاداش برندگان آن از طریق فروش حق پخش به شبکه‌های مختلف تلویزیونی و اسپانسرهای بزرگ تأمین می‌شود.

 

از چه ورزش‌هایی در ترکیب ام ام ای استفاده می‌شود؟

همان‌طور که گفتیم در ورزش ام ام ای از ورزش‌های مختلفی استفاده می‌شود. در واقع ترکیب ورزش‌های متنوع در ام ام ای موجب شده تا تنوع تکنیک در آن بالا بوده و مبارزین بتوانند به اشکال مختلف به یکدیگر حمله کنند. انواع ورزش‌هایی که از تکنیک‌های مختلف آن برای ام ام ای استفاده می‌کنند عبارتند از:

  • بوکس
  • تکواندو
  • موی تای
  • جودو
  • جوجیتسو برزیلی

کاربرد جوجیتسو در ام ام ای

جوجیتسو برزیلی یا BJJ چه ورزشی است؟

یکی از ورزش‌های رزمی قدیمی که قدمتی طولانی داشته و برای اولین‌بار در کشور برزیل متولد شد جوجیتسو برزیلی یا همان Brazilian Jiu-Jitsu می‌باشد. این ورزش رزمی بر پایه گلاویزی بوده و یک ورزش بر پایه خاک است.

یعنی ورزشکاران در زمینه و روی خاک تمرین کرده و باید تمام تلاش خود را بکنند که حریف را به خاک بنشانند. این ورزش در اوایل قرن بیستم با ترکیب ورزش‌های رزمی ژاپنی که شامل جودو و کودوکان هستند ایجاد شد. این ورزش زمانی قدرت گرفت که سازمان UFCورزش‌های آزاد را پایه‌گذاری کرد.

 

ارتباط MMA با جوجیتسو

برای این که بتوانیم با دقت کامل کاربردهای جوجیتسو را در MMA تشخیص دهیم باید ارتباط این دو ورزش را با هم بررسی کنیم. اگر بخواهیم کاربرد جوجیتسو در ام ام ای را به شما توضیح دهیم باید بگوییم که برای حرفه ای شدن در ام ام ای نیازمند مهارت داشتن در جوجیتسو هستید.

زمانی که صحبت از ورزش‌های رزمی و به خاک زدن حریف به وسط میاید ورزش جوجیتسو بهترین روش برای خاتمه‌دادن مسابقه و زمین‌زدن حریف می‌باشد. مهارت‌های جوجیتسو برزیلی می‌توانند مبارزه شما عزیزان روی زمین را حرفه‌ای‌تر کنند. به طور مثال مشت‌زدن‌های ترکیبی و چرخاندن حریف برای گرفتن گردن آن می‌تواند با کمک تکنیک‌های جوجیتسو راحت‌تر شود.

کاربرد جوجیتسو در ام ام ای

آیا برای ام ام ای باید جوجیتسو بلد باشیم؟

سوالی که متقاضیان آموزش ورزش ام ام ای از ما می‌پرسند این است که آیا برای یادگیری‌ام ام ای واجب است که جوجیتسو هم بلد باشیم یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که یادگیری جوجیتسو امری مهم برای حرفه ای شدن در ام ام ای است.

از آن جایی که ام ام ای ترکیبی از ورزش‌های رزمی مختلف است، برای یادگیری تکنیک‌های مختلف و حرفه ای شدن در این ورزش باید تمامی ورزش‌هایی که در ترکیب آن استفاده می‌شوند را بلد باشید. به طور مثال داشتن دانشی از بوکس می‌تواند مشت‌زدن شما در ام ام ای را قوی‌تر کند.

 

سطح کمربند BJJ مورد نیاز برای موفقیت در ام ام ای

برای این که بتوانید در ام ام ای موفق شوید باید یک سطح مناسب از هر کدام ورزش‌های ترکیبی آن را بلد باشید. جوجیتسو یک ورزش فوق‌العاده کاربردی در ام ام ای است که می‌تواند روش‌های سریعی را برای غالب شدن به حریف به شما ارائه دهد.

بسیاری از افراد به دنبال این پاسخ هستند که برای حرفه ای شدن در ام ام ای به کدام کمربند جوجیتسو برزیلی نیاز دارند؟ در واقع هیچ قانونی در این رابطه نوشته نشده که شما برای حرفه ای شدن در ام ام ای به کمربند خاصی از جوجیتسو نیاز دارید. در واقع هر چه مهارت شما در این ورزش بیشتر باشد، می‌توانید به شکل حرفه ای تری از تکنیک‌های آن در ام ام ای استفاده کنید.

 

دلیل اهمیت جوجیتسو برزیلی درکاربرد جوجیتسو در ام ام ای ام ام ای

دلایلی که موجب شده جوجیتسو برزیلی برای حرفه ای شدن در ام ام ای مهم باشد شامل تعدادی از دلایل مهم و ضروری است. یکی از مهم‌ترین شرایطی که در ام ام ای رخ می‌دهد زمین‌زدن شما و تلاش در خفگی است که می‌تواند موجب به ضربه‌فنی شدن شما شود.

در صورتی که جوجیتسو برزیلی بلد باشید، تکنیک‌های این ورزش به کمک شما آمده و مهارت شما زمان خفگی یا زمین‌خوردن را بیشتر می‌کند. در صورتی که حریف شما در لگد و مشت حرفه‌ای است، می‌توانید به کمک ترفندهای جوجیتسو آن را شکست دهید.

 

آیا همه مبارزان MMA  جوجیتسو تمرین می‌کنند؟

بر خلاف تصور بسیاری از افراد تازه‌کار در ام ام ای، هیچ‌کدام از مبارزین ام ام ای یا همان هنرهای ترکیبی جوجیتسو را تمرین نمی‌کنند. برخی نیز فکر می‌کنند که مبارزین ام ام ای در جوجیتسو کمربند مشکی دارند؛ اما باید گفت که اصلاً این‌گونه نیست. درست است که برای حرفه‌ای شدن در ام ام ای تکنیک‌های جوجیتسو می‌توانند به شما کمک کنند، اما تنها دانستن این تکنیک‌ها و مهارتی معمولی در آن‌ها نیز می‌تواند کمک بزرگی به شما در این روند بکند.

سخن پایانی

ام ام ای یک ورزش محبوب در سرتاسر دنیا است که سالانه مخاطبان و تماشاگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این ورزش فوق‌العاده جذاب و حرفه‌ای ترکیبی از ورزش‌های تکواندو، جودو، بوکس و… می‌باشد. جوجیتسو یکی از ورزش‌هایی است که در ام ام ای استفاده می‌کنند.

برای این که بتوانید در ام ام ای موفق شوید باید دانشی مناسب در رابطه با مهارت‌های جوجیتسو دریافت کنید. هر چیزی که در رابطه با کاربردهای جوجیتسو در ام ام ای وجود داشت را در این مقاله با هم بررسی کردیم.

درباره محمد خوئینی

سلام! من محمد خوئینی هستم، از اونجایی که من چندین سال سابقه در رشته های رزمی (ووشو) دارم، این فروشگاه برای من یک فرصت عالی بوده تا تجربیات و دانش خودم رو در این زمینه به کار ببرم. من از کودکی علاقه زیادی به رزمی داشتم و به همین دلیل وارد این رشته شدم. از آن زمان تاکنون، تجربیات زیادی در این زمینه کسب کردم و اینجاست که تصمیم گرفتم که این تجربیات رو با دیگران به اشتراک بذارم. هر گونه پیشنهاد یا انتقادی که داشتید را با ما در میان بگذارید تا بتوانیم بهبود و پیشرفت خود را ادامه دهیم. با تشکر از همه شما که این متن را مطالعه می‌کنید و از حمایت و همراهی‌تان. به امید دیدار در فروشگاه "کیسه بوکس"!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *