با مطلب آشنایی با ورزش رزمی موی تای با رسانه کیسه بوکس همراه باشید. ورزش‌های رزمی مختلفی وجود دارند که می‌توانید با کسب مهارت در این ورزش‌ها علاوه بر شرکت در مسابقات مختلف، مهارت‌های رزمی و دفاع شخصی خود را بیشتر کنید. اگر به‌تازگی با دنیای ورزش‌های رزمی آشنا شده باشید حتماً با بررسی ورزش‌های مختلف نام ورزش موی تای به گوشتان خورده است.

یکی از متفاوت‌ترین ورزش‌های رزمی که بین افراد زیادی محبوب بوده و توانسته در سال‌های اخیر ورزشکاران زیادی را به خود جذب کند. اگر با ورزش بوکس آشنایی داشته باشید یادگیری این ورزش نیز برای شما راحت خواهد بود. در واقع موی تای همان بوکس تایلندی می‌باشد که در کشور تایلند متولد شده و بیشتر توسط افراد همین کشور مسابقات آن انجام می‌شود.

این ورزش نیازمند قدرت بدنی و سرعت بالایی بوده و مهارت‌های شما در مشت‌زنی را بسیار افزایش می‌دهد. اگر می‌خواهید بیشتر با ورزش موی تای و تکنیک‌های آن آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

تای (سایت کیسه بوکس)

معرفی ورزش موی تای

ورزش موی تای که یک ورزش تایلندی است در دسته‌بندی ورزش‌های تهاجمی و رزمی قرار گرفته و شباهت زیادی نیز به بوکس دارد. اگر مسابقات موی تای را تماشا کنید متوجه می‌شوید که بیشتر تکنیک‌های این ورزش به ورزش بوکس شباهت دارد.

همین موضوع نیز دلیل شده تا از موی تای به عنوان بوکس تایلندی یاد کنند. برای این که بتوانید این ورزش را انجام بدهید باید حرکات مختلف را با درگیرکردنبخش‌های مختلف بدن مانند زانو، ساق پا، مشت و آرنج انجام دهید. اوج گسترش این ورزش در اواخر قرن 20 تا 21 می‌باشد.

نکته جالبی که در رابطه با ورزش موی تای وجود دارد این است که برای انجام آن نیازی به پوشیدن لباس سنتی مخصوص نیست. برای این ورزش صرفاً پارچه یا بازوبندی را دور انگشتان خود می‌بندند.

تای در ایران (سایت کیسه بوکس)

انواع تکنیک‌های موی تای

برای این که بتوانید بهتر و دقیق‌تر با ورزش فوق‌العاده موی تای آشنا شوید باید انواع تکنیک‌های موی تای را مورد بررسی قرار دهید. ورزش موی تای از تکنیک‌های مختلفی تشکیل شده که شما اجازه دارید زمان مسابقه از این تکنیک‌ها استفاده کنید.

تکنیک‌های این ورزش عبارتند از:

زانو – Ti Khao

با بررسی تکنیک‌های این ورزش به یک تکنیک مهم و محبوب که در اکثر ورزش‌های رزمی از آن استفاده می‌شود بر می‌خوریم. استفاده از زانو یکی از تکنیک‌های مهم این ورزش است. به کمک زانو می‌توانید به شکم حریف یا پای آن ضربه زده و حملات وی را دفع کنید.

در این ورزش اجازه دارید به 3 شکل از زانوی خود استفاده کنید. روش پرشی، ضربه مستقیم با زانو و ضربه پروازی با زانو جزو این سه روش هستند. این تکنیک در زبان تایلندی به شکل Ti Khao تلفظ می‌شود که به معنای زانو است.

آشنایی با ورزش رزمی موی تای

مشت‌زدن (چوک)

اگر توجه کرده باشید در ابتدای مقاله گفتیم که این ورزش شباهت زیادی به بوکس دارد. یکی از دلایلی که می‌توان موی تای را شبیه به بوکس دانست استفاده از تکنیک مشت‌زدن در این ورزش می‌باشد. مشت‌زدن یکی از تکنیک‌های رایج در ورزش‌های رزمی مانند بوکس، کیک بوکس و موی تای می‌باشد.

بازیکنان با استفاده از این تکنیک به حریف خود حمله کرده و ضرباتی را به سمت وی روانه می‌کنند. مشت‌زدن در موی تای به اشکال مختلفی مانند مشت صاف، ضربدری، قلاب، تاشو، بیل و چوب‌پنبه و مشت‌های روی دست و همچنین مشت‌های چکش و مشت‌های پشتی انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید؛ کاربرد جوجیتسو در ام ام ای

آرنج (سوک)

استفاده از آرنج برای حمله در موی تای روشی فوق‌العاده است که هم می‌توانید برای دفاع و هم برای حمله از آن استفاده کنید. در واقع استفاده از آرنج خطرناک‌ترین و قوی‌ترین تکنیکی است که در موی تای انجام می‌شود.

ورزشکاران برای خاتمه‌دادن مبارزه از ضربه آرنج به عنوان ضربه نهایی استفاده می‌کنند. ضربه آرنج در موی تای به اشکال مختلفی مانند افقی، مورب به بالا، مورب به سمت پایین، برش بالا، پایین، چرخش به عقب و پرواز انجام می‌شود.

 

حرکت یا پرتاب پا (Thip)

یکی از ترفندها و تکنیک‌هایی که برای ورزش موی تای وجود دارد استفاده از تکنیک حرکت یا پرتاب پا می‌باشد. شما می‌توانید با استفاده از پا حریف خود را ضربه زده و تعادل آن در حرکت را از بین ببرید. در واقع مهم‌ترین دلیلی که موجب شده از پا در موی تای استفاده شود این است که شما با استفاده از ساق پای خود به ساق پای حریف ضربه وارد کنید؛ اگر ضربه به‌اندازه کافی محکم باشد می‌تواند به‌پای حریف آسیب وارد کرده یا حداقل تعادل آن را بر هم بزند.

 

لگدزدن (Te)

لگدزدن با استفاده از پا یکی از تکنیک‌های حرفه‌ای موی تای می‌باشد. با استفاده از ضربات پا می‌توانید به بخش‌های مختلف بدن حریف ضربه وارد کرده و مقاومت آن در برابر ضربات خود را کاهش دهید. در واقع در موی تای از ساق پای بیشتر برای دفع ضربات حریف استفاده می‌کنند.

با استفاده از ضربات پا می‌توانید به بخش‌هایی مانند پا، شکم و پهلوی حریف ضربه شده و تعادل آن را بر هم بزنید. این تکنیک به روش‌های مختلفی انجام شده و قوانین خاص خود را دارد.

تای (سایت کیسه بوکس)

قوانین موی تای

اگر قصد انجام ورزش موی تای را دارید باید با قوانین این ورزش آشنا شوید. این ورزش همانند ورزش‌های رزمی دیگر قوانین خاص خود را برای تمرین و مسابقه دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مسابقات ورزش موی تای در رینگی به مساحت ۶/۱ متر در ۶/۱ متر و ۷/۳ متر در ۷/۳ متر برگزار می‌شود.
  • حداقل سن برای شرکت در مسابقات موی تای 15 سال است.
  • حریف‌ها نباید اختلاف وزنی بیش از 26.6 کیلوگرم داشته باشند.
  • پیش از مسابقه مبارزین باید به همدیگر دست داده و ادای احترام کنند.

بیشتر بخوانید؛ معروف‌ترین رزمی کاران ایران + معرفی و بیوگرافی

سخن پایانی

یکی از ورزش‌هایی که در بین ورزش‌های رزمی قرار گرفته و در سال‌های اخیر مبارزین زیادی را به خود جذب کرده است ورزش موی تای می‌باشد. این ورزش که اصالتاً از کشور تایلند متولد شده دارای تکنیک‌ها و روش‌های خاصی بوده و شباهت زیادی به بوکس دارد.

به دلیل شباهت‌هایی که میان تکنیک‌های این ورزش و بوکس وجود دارد، به آن بوکس تایلندی نیز می‌گویند. در این مقاله هر چیزی که برای آشنایی با ورزش رزمی موی تای و تکنیک های مختلف این ورزش محبوب نیاز داشتید را با هم بررسی کردیم.

درباره محمد خوئینی

سلام! من محمد خوئینی هستم، از اونجایی که من چندین سال سابقه در رشته های رزمی (ووشو) دارم، این فروشگاه برای من یک فرصت عالی بوده تا تجربیات و دانش خودم رو در این زمینه به کار ببرم. من از کودکی علاقه زیادی به رزمی داشتم و به همین دلیل وارد این رشته شدم. از آن زمان تاکنون، تجربیات زیادی در این زمینه کسب کردم و اینجاست که تصمیم گرفتم که این تجربیات رو با دیگران به اشتراک بذارم. هر گونه پیشنهاد یا انتقادی که داشتید را با ما در میان بگذارید تا بتوانیم بهبود و پیشرفت خود را ادامه دهیم. با تشکر از همه شما که این متن را مطالعه می‌کنید و از حمایت و همراهی‌تان. به امید دیدار در فروشگاه "کیسه بوکس"!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *