امروزه ورزش‌های رزمی طرفداران زیادی را پیدا کرده‌اند. این ورزش‌ها به شکلی هستند که بخش‌های مختلف بدن مبارزان را درگیر کرده و بدن آن‌ها را در تنش‌های مختلف قرار می‌دهند. یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین ورزش‌های رزمی که امروزه افراد زیادی به دنبال آشنایی با آن هستند رشته ورزشی کیک‌بوکسینگ می‌باشد. کیک‌بوکسینگ ورزشی است که با استفاده از مشت، ساق پا، زانو و… انجام شده و ضربات آن نیز محکم است.

برخی از افراد فکر می‌کنند که بوکس و کیک‌بوکسینگ با هم یکسان بوده و تفاوتی با هم ندارند؛ اما باید گفت که بوکس فقط شامل مشت می‌شود؛ در عوض در کیک‌بوکسینگ از لگد و پا نیز استفاده می‌کنند. تکنیک‌ها و قوانین مختلفی برای بوکس وجود دارد که شما می‌توانید در این ورزش برای مسابقات مختلف از آن‌ها استفاده کنید. اگر به دنبال آشنایی بیشتر با کیک‌بوکسینگ هستید مطالب این نوشته برای شما مفید هستند.

درباره رشته ورزشی کیک‌بوکسینگ بیشتر بدانید!

معرفی کیک‌بوکسینگ

کیک‌بوکسینگ ورزشی است رزمی که تهاجمی بوده و در آن حملات مختلفی وجود دارد. این ورزش سختی زیادی داشته و نسبت به دیگر ورزش‌های رزمی خطرات بیشتر را برای افراد دارد. در کیک‌بوکسینگ برای حمله علاوه بر استفاده از ضربات مشت، از لگد و پا نیز استفاده می‌کنند. این ورزش فوق‌العاده در دهه 1950 در کشور ژاپن ظهور پیدا کرد. در واقع در ابتدای ظهور این ورزش در آن از تکنیک‌های مختلف موی تای و کاراته استفاده می‌کردند؛ اما با گذشت زمان و دست به دست شدن این ورزش در بین نسل‌های مختلف تغییرات مختلفی در آن ایجاد شد.

 

چگونه کیک‌بوکسینگ انجام دهیم؟

نکته مهمی که باید در رابطه با ورزش کیک‌بوکسینگ با آن آشنایی داشته باشید نحوه انجام کیک‌بوکسینگ است. شما می‌توانید با استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های مختلف کیک‌بوکسینگ به حریف خود حمله کرده و در برابر ضربات آن دفاع کنید. به طور مثال می‌توانید با استفاده از ضربات متعدد پا که شامل ضربات جلو، قلاب، پهلو، گرد و پشت چرخشی هستند حریف خود را زمین بزنید.

از طرف دیگر می‌توانید به کمک پانچ قلاب که یکی از مخرب‌ترین حرکات کیک‌بوکسینگ است ضربات مخربی را به حریف خود وارد کنید. با استفاده از پانچ قلاب که به اطراف چرخیده و به پهلوی حریف ضربه به‌شدت محکمی وارد می‌کند، می‌توانید امتیازهای مثبتی در مسابقه دریافت کنید.

بیشتر بخوانید؛

چه کلاهی مناسب ووشو ساندا می باشد؟

 

قوانین کیک‌بوکسینگ

برای این که بتوانید از روش‌های مختلف در مسابقات کیک‌بوکسینگ شرکت کنید باید قوانین کیک‌بوکسینگ را به طور کامل بلد باشید. این ورزش رزمی همانند دیگر ورزش‌ها قوانین خاص خود را داشته و در صورت رعایت‌نکردن این قوانین جریمه شده یا از مسابقه محروم می‌شوید. مهم‌ترین قوانین کیک‌بوکسینگ عبارتند از:

  • باید برای برنده‌شدن در این ورزش حریف خود را ناک‌اوت کرده یا کاری کنید که دیگر توان مسابقه‌دادن نداشته باشد.
  • امتیازها بین 1 تا 3 است و هر مبارزی که بیشترین امتیاز را کسب کند می‌تواند برنده اعلام شود.
  • برای شرکت در این مسابقه باید از محافظ سر، محافظ پا، محافظ دهان، نگهدارنده ران و… استفاده کنید.
  • ضربه زدن به نقاط حساس بدن در این مسابقه ممنوع بوده و امتیاز منفی برای بازیک ثبت می شود. از طرفی اگر حریف آسیب ببنید احتمال محرومیت بازیکن وجود خواهد داشت.

kb2 (سایت کیسه بوکس)

تکنیک‌های مختلف کیک‌بوکسینگ

ورزش کیک‌بوکسینگ روش‌های مختلفی برای مسابقه‌دادن دارد. شما می‌توانید برای انجام این ورزش از تکنیک‌های مختلفی استفاده کنید تا توانایی برنده‌شدن نسبت به حریف را داشته باشید. مهم‌ترین تکنیک‌هایی که برای کیک‌بوکسینگ وجود دارد شامل موارد زیر هستند:

فاصله‌گرفتن

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در زمان کیک‌بوکسینگ به آن توجه داشته باشید فاصله‌گرفتن است. فاصله‌گرفتن نکته‌ای بسیار حیاتی در این ورزش است و می‌تواند شما را در برابر ضربات و حملات مختلف حریف مقاوم کند. از طرف دیگر هنگام حمله نیز نباید بیش از اندازه به حریف خود نزدیک شوید؛ در چنین شرایطی ممکن است حریف پای شما را گرفته و امتیازی مثبت برای خود کسب کند.

همچنین برای این که بتوانید بهتر حملات خود را روی حریف پیاده‌سازی کنید باید به‌اندازه کافی به وی نزدیک شوید. پس می‌توان نتیجه گرفت که یک بازیکن حرفه‌ای باید در فاصله‌گرفتن خبره باشد.

 

دفاع

زمانی که در حال انجام ورزش کیک‌بوکسینگ هستید باید اهمیت زیادی به دفاع بدهید. دفاع نه‌تنها در کیک‌بوکسینگ بلکه در دیگر ورزش‌های رزمی نیز مهم بوده و در صورتی که به آن توجه نشود، بازیکن به‌راحتی شکست خواهد خورد.

برای این که در کیک‌بوکسینگ بتوانید از خود در برابر حملات حریف دفاع کنید باید در سریع‌ترین زمان ممکن حمله حریف را دفع کنید. از طرف دیگر می‌توانید با قفل‌کردن دست‌وپای خود از ضربات حریف مقاوم شوید؛ و آخرین نکته هم این است که تا جایی که می‌توانید جای خالی دهید تا حریف خود را خسته کنید.

 

فریب‌دادن در کیک‌بوکسینگ

یکی از تکنیک‌های فوق‌العاده مهمی که باید در زمان کیک‌بوکسینگ به آن توجه کرده و به بهترین شکل از آن استفاده کنید تکنیک فریب‌دادن حریف است. فریب‌دادن حریف یکی از رایج‌ترین روش‌هایی است که می‌توانید به کمک آن حمله‌ای موفق را به سمت حریف خود روانه کنید.

به طور مثال می‌توانید برای این کار یک‌مشت به سمت حریف پرتاب کرده و سریع به‌جای خود بازگردید؛ همچنین می‌توانید به سمت سر او مشت پرتاب کرده و سپس صورت وی را هدف بگیرید.

 

زمان‌بندی مناسب حملات

و اما آخرین نکته‌ای که باید زمان انجام مسابقات کیک‌بوکسینگ در نظر داشته باشید زمان‌بندی مناسب است. زمان‌بندی در هر مسابقه و ورزشی بیشترین اهمیت را دارد. اگر می‌خواهید از رینگ کیک‌بوکسینگ سالم و برنده خارج شوید باید زمان‌بندی مناسبی را برای حملات خود در نظر بگیرید.

می‌توانید برای این کار از حریف فاصله گرفته و سپس برای حمله به وی برنامه‌ریزی کنید. برای این کار بهتر است ضربات آرامی را به حریف پرتاب کرده و سپس به موقعیت اصلی حمله بروید.

بیشتر بخوانید؛

آشنایی با سبک های ووشو

 

سخن پایانی

ورزش کیک‌بوکسینگ یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین ورزش‌های رزمی می‌باشد. شما می‌توانید در این ورزش از تکنیک‌های مختلف برای حمله به حریف خود استفاده کنید. ورزش کیک بوکس نیز امروزه به محبوبیت بالایی دست‌یافته و جوانان زیادی به دنبال یادگیری آن هستند.

برای این کار باید سختی بسیار زیادی بکشید. در این مقاله برای شما ورزش کیک‌بوکسینگ را بازکرده و نکات و تکنیک‌های مهم آن را با هم بررسی کردیم. شما می‌توانید با استفاده از این نکات یک آشنایی اولیه مناسبی با ورزش محبوب کیک‌بوکسینگ پیدا کنید.

درباره محمد خوئینی

سلام! من محمد خوئینی هستم، از اونجایی که من چندین سال سابقه در رشته های رزمی (ووشو) دارم، این فروشگاه برای من یک فرصت عالی بوده تا تجربیات و دانش خودم رو در این زمینه به کار ببرم. من از کودکی علاقه زیادی به رزمی داشتم و به همین دلیل وارد این رشته شدم. از آن زمان تاکنون، تجربیات زیادی در این زمینه کسب کردم و اینجاست که تصمیم گرفتم که این تجربیات رو با دیگران به اشتراک بذارم. هر گونه پیشنهاد یا انتقادی که داشتید را با ما در میان بگذارید تا بتوانیم بهبود و پیشرفت خود را ادامه دهیم. با تشکر از همه شما که این متن را مطالعه می‌کنید و از حمایت و همراهی‌تان. به امید دیدار در فروشگاه "کیسه بوکس"!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *